concerten

9 juni 2013 Strandconcert.ZOMERCONCERT CANTARE IN STRANDPAVILJOEN

een kleine impressie van ons Zomerconcert 2013

Op zondag 9 juni hield Cantare haar derde zomerconcert in het Strandpaviljoen aan de IJzeren Man. Dit jaar was het dameskoor Innovation uit Esch uitgenodigd om het concert mede op te luisteren met eigen optredens. Daarmee werd een programma gegarandeerd met afwisselende muziek. Onder grote publieke belangstelling startte Cantare het concert met ‘All In The April Evening’ van Hugh S Roberton. De klanken vonden hun weg door de openstaande deuren naar het zonnige terras. Ook daar kon men dus genieten. Het eerste deel werd afgesloten met The Last Rose Of Summer, een traditioneel Iers volkslied.

Innovation kreeg als gastkoor wat meer ruimte en verraste het publiek met een mooie uitvoering van o.a. Mama Mia en Tears In Heaven. Ook tijdens dit optreden waren de toehoorders muisstil en genoten ze zichtbaar van de prachtige muziek.

Na de pauze zette Innovation het concert voort. Naast het ingetogen gezongen serieuze Hebe Deinen Augen Auf, versie Mendelssohn, werden velen ontroerd door de teksten van de liederen 100.000 Kleuren en Signalen.

Innovation sloot haar optreden af met Syjahamba, een Afrikaans lied. Het voor Afrikaans liederen zo kenmerkende ritme, deed velen meewiegen.

Cantare nam het podium over. Het luchtige Das Klinget So Herrlich uit Die Zauberflöte vulde het paviljoen met vrolijke klanken. Plaisir D’Amour van Martini werd vol overgave gezongen, wellicht om het chagrin d’amour wat naar de achtergrond te dringen. Cantare sloot haar bijdrage af met het Orgellied (van Broeder Leatantius), een klassieker voor elke echte Vughtenaar.

De middag werd afgesloten met het Brabander Ben Ik gezongen door beide koren samen.

Rest ons dank aan de dirigent van Innovation, Math Dirks en hun musici, aan onze dirigent Christ en pianiste Jeanne, en zeker ook aan het Strandpaviljoen, Woonwijze en Restaurant ’t Groenewoud, die dit concert mede mogelijk hebben gemaakt.

Inmiddels mogen wij langzaam gaan spreken van een traditie. Wij hopen in 2014 weer een aantrekkelijk en verrassend concert op het podium te brengebrengen

Strandconcert 3 juni 2012

Zondag 3 juni hebben wij samen met zanggroep Evergreen een muzikale middag verzorgd. Volgens het BD kon de open haard aan, in plaats van het openen van de terrasdeuren.Maar de muzikale klanken voor een volle zaal waren er niet minder om. De beide koren kunnen terug kijken op een goed verzorgd concert. Dit werd ook door onze gasten zo gevoeld, want iedereen ging met een fijn gevoel naar huis.Ook de samenwerking is goed bevallen en we gaan kijken hoe dit in de toekomst een vervolg kan krijgen.

In ieder geval kijken we als koor al weer uit naar ons volgende concert. Eerst in Antoniegaarde in Den Bosch (besloten) maar vooral naar ons kerstconcert op 22 dec.

KERSTCONCERT 22 DEC 2012

Zaterdag 22 december heeft vzv Cantare een mooi en warm Kerstconcert gezongen in Rozenoord. Dit in samenwerking met Ariane Kievits, mezzo-sopraan, dit onder bezielende leiding van Christ Wilthagen. De muzikale begeleiding was in handen van Jeanne Verhoeven. Te horen aan de reakties uit de zaal zijn wij er in geslaagd om iedereen met een fijn kerstgevoel naar huis te laten keren. Als koor kunnen wij terug kijken op een fijn en geweldig concert, wat zeker in de toekomst een vervolg zal krijgen.

Verslag door een van onze leden.

Op zaterdag 22 december  2012 heeft Cantare een Kerstconcert gegeven in Gebouw Rozenoord in Vught.

Onder leiding van onze dirigent Christ Wilthagen en met begeleiding van pianiste Jeanne Verhoeven werd een stemmig programma gepresenteerd.

Dit programma was opgebouwd rond de thema’s Kerstmis en Vrede, welke thema’s terugkwamen in verschillende talen.

De avond werd, samen met de ongeveer honderd aanwezigen, geopend met “Wij komen tezamen”, waarna het koor vervolgde met het toepasselijke Puer Natus est Nobis van Diabelli.

Mezzosopraan Ariane Kievits-Hofman had haar medewerking aan dit concert toegezegd. Samen met het koor zong zij het schitterende Panus Angelicus,  The Holy City en de Cantique de Noël.

Als solopartij zong zij Dank sei Dir Herr van G.F.Händel.

Wij mochten ons verheugen in een aandachtig luisterend en voor een fijne sfeervolle stemming zorgend publiek.

Het concert werd afgesloten met het lied: Kerstwensen van Hans Peters jr.

Na afloop was er gelegenheid om elkaar onder het genot van een sneetje kerststol en een glaasje wijn fijne kerstdagen toe te wensen en een gezond en vredig 2013.

Tot slot willen wij als koor Ariane, Jeanne, Christ en alle bezoekers danken voor hun bijdrage aan het welslagen van deze avond.

De wens is natuurlijk, dat wij ook in 2013 een eigen Kerstconcert kunnen geven.

Ed

Wilt u nog even proeven van de sfeer kunt u de foto`s bekijken op onderstaande link

Kerstconcert Roozenoord.

.

Dongen,29 oktober 2011. Op het einde van het tweede jubileumconcert van het 40-jarige Dongens Mannenkoor stonden op het warme podium van de Cammeleur een kleine 160 zangeres en zangeressen. Zij bezorgden een enthousiast publiek een ontspannen avond met een door alle koren goed en evenwichtig gekozen repertoire. Het jubilerende DMK was organisatorisch verantwoordelijk en beet ook het spits af.

Met als laatste onderdeel het Zuid-Afrikaanse Volkslied was de ‘African Trilogy ‘ in een bewerking van Gwyn Arch als eerste geprogrammeerd. Hoewel het geheel ritmisch een moeilijk te zingen stuk blijft, wist vaste dirigent Terpstra het koor, met dit deels in prachtig Zulu gezongen drieluik, tot een goede prestatie te leiden. Bij de Columbiaanse evergreen ‘Kuntur Phawan’ kreeg het koor versterking van de virtuoos op haar dwarsfluit spelende Pauline Vonk en pam-fluitist Adriaan Schellekens. Jammer dat het mooie vlugge gedeelte van dit wereldberoemde stuk niet werd aangedurfd. Het eerste blok muziek werd afgesloten met ‘ I dreamed a Dream’ van Schonberg. Het stuk uit Les Misérables , gaf me in de uitvoering van het Dongens Mannenkoor geen kippenvel. De van te voren aangekondigde primeur van dit lied ontbeert en behoeft een meer legato benadering.

In het tweede blok van dit drie-koren concert betrad de Vughtse Zangvereniging Cantare het overigens zwaar te bezingen podium van de Dongense Cammeleur. Schubert ’s prachtige lied ‘Die Nacht’, een typische a Capella, bevat vele valkuilen, zoals het in bedwang houden van de tweede Duitse lettergreep van een woord op het einde van een zin. Het ontbreken van een door veel dirigenten toegepaste, gewaagde ritmeversnelling bij het refrein maakte deze uitvoering van ‘Die Nacht’ saai. De zangers en zangeressen uit Vught maakte deze gemiste kans ruimschoots goed met een mooi gezongen ‘Plaisir d ‘amour’ en overigens makkelijk te bezingen evergreens zoals het overbekende“Wispering Hope’ van Hawthorne. Een sprankelende verrassing was de uitvoering van Cantare van het ‘lijflied’ van Vught, ‘Het orgellied’,dat in de helft van de vorige eeuw geschreven werd door Broeder Laetantius en dikwijls live voor de KRO- radio werd gezongen door het Jeugdcentrale Koor uit Vught. Dat het koor een goede stemverhouding kan creëren met eigenlijk te weinig mannen is een compliment waard.

Na de -lange- pauze was de beurt aan het grote- en vooral vrij jonge koor Chant ‘Oers uit Oerle en Veldhoven. Het publiek werd vanaf het begin van dit leuke blok koorzang verrast door bekende meezingers die ondanks dat predicaat respect en gespitste oren afdwong. Dit koor, dat eveneens onder de leiding staat van duizendpoot Jan Terpstra, hield de stemming er in en kwam tot hoge prestaties. Vooral het ‘Land van Maas en Waal’ was in een speciaal arrangement van koorlid Kees de Jong vrolijk, fris en compleet met woordgrapjes. Bij de uitvoering van ‘The Rose’ van dit met veel mannen bezegende gemengde koor ervoer ik voor het eerst op deze avond het kippenvel. Vooral enkele prachtige goed gezongen dissonanten waren hier aan debet. Chapeau voor het koor en Jan Terpstra.

Dat laatste geldt ook voor het tweede optreden van het Dongens Mannenkoor deze avond in eigen huis. ‘Het Wolgalied’ -waar vooral de tenoren overigens vrij subtiel hun kans op stemverheffing namen- was een hoogtepunt, maar het daaraan voorafgaande ‘Dear Father’ dat vooral bekend is van Neil Diamond, bracht voor de tweede maal op deze geslaagde avond het mij bij goede en goed uitgevoerde muziek behorende kippenvel.

De finale mocht er zijn. Alle zangers en zangeressen van de drie optredende koren zongen uit volle borst, helemaal voldaan en overtuigd van hun bovengemiddelde prestaties en daardoor duidelijk ontspannen, onder andere het tot meezingen uitnodigend Verdi’s Slavenkoor dat als toegift nog uitbundiger gezongen werd. Wat nog dient gememoreerd te worden is het onvervalste geluid van de door Jan Terpstra en door het publiek bewonderde, buitengewoon moeilijk te bespelen Didgeridoo, die zorgde voor een mooi evenwicht bij het officieuze Australische volkslied ‘Sun Rise’

Piet Eelants uit DONGENHOMESPOT.NL